יום רביעי, 27 במרץ 2013

גוגל מציגים גישה חדשה: הגולשים הם הרגולטורים

קראתי באיזשהו מקום את הרעיון הזה- שגוגל בשינויים שהם מכיניסים לאלגוריתם שלהם בעצם יוצרים שילוב של שני גורמים: חוכמת ההמונים + רגולציה של הציבור.

יש עם השילוב הזה לא מעט בעיות אבל עצם הקונספט שיוצרים בגוגל את השילוב של חוכמת ההמונים בשילוב של רגולציה של ציבור הגולשים - משנה לאט לאט את התמונה של הגלישה ובעיקר את תוצאות החיפוש של האלגוריתם של גוגל.

אבל קודם כל איך גוגל עושים את התהליך הזה?

1. השימוש ההולך ומתרחב של Google suggest הפיצר שמשלים את ביטוי החיפוש עוד לפני שהגולש סיים להקליד את ביטוי החיפוש - מבוצע לפי סטטיסטיקות - ככל שגולשים מחפשים ביטוי מסויים- גוגל מתייחסים אליו כאל ביטוי ששווה להציע אותו לגולשים.
2. תוצאות החיפוש של האלגוריתם של גוגל - מתבצעות בעיקר לפי בדיקות של גוגל לגבי נתוני הגלישה של האתרים.
ככל שהגולשים נמצאים יותר באתר מסויים- תוצאות החיפוש מביאות אותו גבוה יותר.

כעקרון המהלך הזה לא מפתיע.
גוגל תמיד הגדירו את הרצון שלהם לתת מידע סופר מדוייק לחיפוש של הגולשים.
הם התעקשו על כמה פרמטרים שיגרמו לאתר להיות ממוקם גבוה יותר בתוצאות החיפוש:
תוכן חדש, מקורי, לא מועתק, ומתחדש על בסיס קבוע.
אתרים שהכניסו תכנים חדשים ואיכותיים לפי הפרמטרים הללו- עלו גבוה בתוצאות החיפוש של האלגוריתם של גוגל.

אתרים שהעתיקו, מיחזרו, או שלא עודכנו במשך שנים- העלו קורי עכביש.... או נעלמו בתהום של תוצאות החיפוש באינטרנט..

והקונספט החדש של גוגל הוא בעצם יצירת שינוי מהותי ברגולציה שאין באינטרנט...

במקום שמישהו מסויים על שלל דיעותיו ונטיותיו האישיות יחליט מה כן ומה לא- הרוב הגדול קובע את התוצאות.

נכון, לא תמיד הרוב מביע דיעות איכותיות.
אבל לרוב יש דעות מוצקות שמייצגות אותו, ובעיקר, לרוב יש יכולת לדעת מה טוב עבורו ומה לא.
יש לזה משמעות גדולה מאוד שניתן לראות אותה בבחירות לכנסת שהתקיימו לא לפני הרבה זמן:
התקשורת ברובה שמאלית על גבול הקיצוניות, שדוגלת בעיקר בזכויות אדם, ומולה התייצב העם עם דיעות ימניות שמתייחסות יותר לארץ ישראל, ולעם ישראל.
(לטעמי הבחירות מייצגות התחזקות של הימין והמרכז הישראלי - כשיאיר לפיד ונפתלי בנט מייצגים גישה של עזבו אותנו מהשלום עם הפלסטינים- יש לנו בעיות פנימיות שצריך לסדר עוד קודם לכן... ומדובר ביותר מרבע מחברי הכנסת החדשה!!!)
זה לא אני שממציא את זה- אלא תוצאות הבחירות מציגות את העובדות הללו.

גם בגוגל מסרבים להתייחס לדיעות אישיות ולנטיות האישיות של אנשים ספציפיים או לציבור קטן (שמייחס לעצמו חשיבות כזו או אחרת) ומייחסים חשיבות דווקא למאסה הגדולה של האנשים.

ובמקום שאדם או קבוצה מסויימת שבהגדרה יכולים להיות מוטים לכיון זה או אחר-בגוגל מתייחסים (בכבוד רב יש לציין) לקהל הגדול.

אגב- גם זה לא חף מטעויות- קראתי על מישהו שכשכותבים את שמו- מיד יוצא בgoogle suggest שמו+ נוכל...

וזה קורה בשל העובדה שהרבה אנשים חיפשו את השם של אותו אדם בהקשר של מעשה נוכלות שמישהו אחר (או אולי הוא בעצמו ביצע - אין לי מושג...)

אבל עצם העובדה שגוגל מתעלמים מקבוצה מסויימת ומתייחסים לכולם- זו הבשורה החדשה.
ברמה מסויימת מדובר בגישה שדוגלת בביטוי:
אדם אחד = קול אחד !!

אין תגובות: